Jobba, leva, andas. KROKI.

Vad ska det bli av dig egentligen?
Ja, det är en fråga som jag allt som oftast känner hänger i luften kring mig. 
 
Acceptans, tillit och harmoni är mina ledord. 
Jag tänkte nu försöka förklara detta genom att göra en liten serie här på bloggen om min fantastiska jobbkombo jag har runt mig just nu, häng med och låt dig inspireras!
 
KROKI-, MÅLERI och PORTRÄTTMODELL
Nationalensyklopedins förklaring av vad detta är lyder:
"kroki- skissartad teckning efter levande modell, ofta i övningssyfte"
 
Och ja, det är precis vad det är :)
 
(Foto: Dan Cleve)
 
När jag var 14 år tecknade jag själv modell för första gången. Tillsammans med en av mina bästa vänner var vi två ganska skakig varelser som entrade rummet, lite fnittringa och nervösa över vad som väntade...
 
 
Med det var med ett inspirerat sinne vi lämnade ateljén och sedan dess har jag spenderat oräkneliga timmar i bildateljéer av olika slag. Tecknat, målat och skulpterat modeller av olika karaktär.
 
Att själv börja arbeta som modell var en tanke som skrämde mig ganska ordentligt den första tiden den fanns i min hjärna. Men så en dag, när jag var ganska nyinflyttade i vårt lilla kollektiv på Färingsö bestämde jag mig att ta mod till mig och skicka ut förfrågningar till en rad olika konstskolor i Stockholm.
Och Idun Lovéns var en av de första skolorna som svarade....
 
 
Lika skakig och nervös som jag var första gången när jag själv skulle teckna var jag också första gången jag själv skulle stå modell. Men så fort jag klev upp på podiet blev jag chockad över hur bekvämt det kändes. Wow, tänkte jag, detta är ju verkligen något otroligt spännande att utforska!
 
 
Och nästan 10 år efter mitt första möte med krokin är det betydligt oftare jag nu befinner mig på podiet än bakom blocket. 
 
Detta kan nog för många tyckas märkligt men för mig är krokipodiet en av få platser där jag kan slappna av helt, tillåta mig själv att göra ingenting och bara vara i harmoni. Det är som OK att bara sitta där, eller ja det är ju precis det jag SKA göra :P Sitta/stå/ligga där, göra absolut ingenting och bara vara. Det är som att meditera, naken med publik placerad mellan två ordentliga värmefläktar och få bra betalt för det. Att få befinna sig i den otroligt starka bubblan av koncentration, tillit och kreativitet.. Det är oslagbart! 
 
 
Sedan mitt första uppdrag för ca 1,5 år sedan på Idun Lovéns konstskola har jag nu modellat på alla möjliga ställen. Basis Konstskola, Konstfack, Folkuniversitetet, STDH, Mäster Olovsgården.. Och det är fortfarande lika utvecklande och ger än idag otroligt mycket boost för tålamod och själ Att vara modell är något jag bär med stolthet. Och något jag önskar fler vågade prova. 
 
Ikväll ska jag iväg till Linköping och modella på Folkuniveritetets kvällskurs!
 
 
..och sen bär det vidare till Nationernas hus för en kväll fylld av dans :D Sannex står på scen och jag är danssugen deluxe alla redan ;)
Imorgon väntar en dag fylld av andra spännande möten, men mer om det imorgon!
 
 
 
Tid att bryta upp, dags att ta ett kliv
Packa väskan, ge sig av mot ett eget liv
 
 

Kommentarer:

1 Elin:

skriven

Ja det är faktiskt något som jag också har funderat på flera gånger tidigare, att stå krokimodell alltså. Spännande när den tiden kommer ^_^

Svar: Mm, låt den ta sin tid att vilja smula in. Vill du att den ska det så kommer den göra det när den är redo :)
Kinna

2 Emil:

skriven

Inspirerande läsning! Har länge varit sugen på att testa vara konstmodell, har dock inte blivit av än men hoppas på att det blir snart! Mvh Emil

Svar: Hej Emil! Tack, va glad jag blir! Jag tycker absolut att du ska testa att stå modell i så fall! Bor du i Stockholm (?) finns det ett brett utbud av konstskolor och studiecirklar som gärna vill ha nya modeller! Kör hårt och lycka till! //Kinna
Kinna

3 Emil:

skriven

Tack för uppmuntrande svar! Bor i det betydligt mindre Växjö, men verkar finnas en del möjligheter här också faktiskt!
Keep up the good work / Emil

4 Emil:

skriven

Nu har jag gjort det! Var modell igår på Växjö Konsthall och det gick jättebra, en väldigt positiv upplevelse :) /Emil

Svar: Åh, men va roligt! ..och va roligt att du hade en positiv upplevelse :) Det är ju minst sagt lite speciellt att vara krokimodell, en speciell men väldigt roligt och utvecklande upplevelse. Hoppas du får fler bokningar! //Kinna
Kinna

Kommentera här: